Botlekbrug te Rotterdam

In het havengebied van Rotterdam realiseerde Firejob de brandwerende afdichtingen in de nieuwe Botlekbrug. De sparingen in de nieuwe brug zijn door Firejob brandveilig gemaakt. De Botlekbrug is onderdeel van het project A-Lanes A15 en werd uitgevoerd in opdracht van Ballast Nedam.

De nieuwe Botlekbrug

Het meest gezichtsbepalende onderdeel van de verbreding van de A15 Maasvlakte - Vaanplein is de nieuwe Botlekbrug. Met een brugdek zo groot als een voetbalveld is de Botlekbrug één van de grootste hefbruggen in Europa. De doorvaarthoogte is nu groot genoeg gemaakt om het scheepvaartverkeer van beide kanten tegelijkertijd te laten passeren en de brug hoeft minder vaak open. Daarnaast is het aantal rijstroken per rijrichting uitgebreid van één naar twee en is er 85 km aan extra rijstroken gerealiseerd. Op deze wijze draagt de nieuwe Botlekbrug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water. 

Sparingen onder water

De brug zit vol met techniek die met name in de 3 pijlers van de brug is verborgen. De gemiddeld 3 meter dikke betonnen wanden geven de pijlers de benodigde draagkracht en stabiliteit, de zogenaamde voeten van de brug. Deze voeten zijn het fundament van de 64 meter hoge heftorens. Om binnenin deze gigantische hefpijlers met een lengte van 65 meter en tot op 15,5 meter onder de waterspiegel onze werkzaamheden uit te voeren, is een bijzondere ervaring. 

Firejob heeft naast de 3 pijlers ook het dienstgebouw voorzien van de benodigde brandveiligheid. In totaal heeft Firejob voor dit project ruim 1600 brandveilige doorvoeringen gerealiseerd.

   Quist Wintermans Architekten / Victor Wollaert

Project van:Firejob
Branche:Infra, wegenbouw
Locatie:Rotterdam
Opdrachtgever:Ballast Nedam
Status:Opgeleverd
Havenweg 20C Waalwijk    +31 (0)416 56 10 10    info@rbplus.nl